Vil du vide mere om en bil? Se blandt andet om den må køre i miljøzonerne

Regler for autostole og selepuder

Autostole, selepuder, seleforlængere og Isofix. Det kan være lidt af et udstyrsstykke, når de mindste skal med på tur, men præcis hvilke krav stiller færdselsloven, og hvilke regler gælder i hvilke situationer? Det ser vi nærmere på her.

I Danmark er det chaufførens ansvar at sikre, at børn er ordentligt og forsvarligt fastspændt, når de er medpassagerer i bilen, og det gælder helt indtil de fylder 15 år. For de mindste børn er der regler om autostolen, og for de lidt større børn gælder det selepuden, mens de ældste blot skal være fastspændt med almindelig sele.

Glipper det, kan det udløse både en bøde og et klip i kørekortet – for ikke at tale om den sikkerhedsmæssige risiko.

I det følgende kigger vi nærmer på, hvad du skal sikre dig, når der er børn i bilen.

Autostole til børn - det skal du vide

Hvis dit barn er under 135 centimeter i højden og vejer mellem 9 og 18 kilo, så skal den lille sidde i en autostol. Man siger, at barnet sidder i en autostol de første tre til fire år. Og det gerne med stolen placeret mod kørselsretningen. Skulle der ske en ulykke, vil barnet nemlig være mindre udsat for skader på hoved, hals og nakke ved at sidde sådan. Uanset barnets højde skal autostolen dog også passe til barnets vægt.

Det kan du heldigvis sikre dig ved at finde en autostol, som lever op til CE 44-04, ECE 44-04 eller ECE R129 (i-Size-standarden). Om barnestolen lever op til denne standard er nemt at undersøge, da det altid vil fremgå af en mærkat på stolen eller i den medfølgende manual. Fordelen ved en i-Size-godkendt autostol eller selepude er, at de beskytter barnet i tilfældet af en sidekollision. Dog kan en i-Size-stol kun monteres i en bil med Isofix-beslag, så den anordning vil vi kort komme omkring i artiklens sidste afsnit.

Selepude til de lidt større børn

De lidt større børn, dem der er blevet højere end 135 centimeter, skal sidde på selepuder. En selepude fås både med og uden ryglæn, men organisationer som FDM og Rådet for Sikker Trafik anbefaler selepuden med ryglæn. Ud over den højere sikkerhed vil udgaven med ryglæn hjælpe med at sikre, at selen er korrekt placeret over skulderen og hen over hoften. På den måde undgår du, at barnet føler ubehag ved en sele, som kravler op langs halsen.

Selepuden bliver som regel overflødig, når barnet nærmer sig 10 års-alderen og/eller vejer 25 kilo. Men det afgørende er, om barnet har vokset sig højere end 135 centimeter, for først der kan de nøjes med at bruge den helt almindelige sikkerhedssele.

Hvornår skal børn ikke sidde i en autostol?

Der kan være situationer, hvor barnet ifølge loven ikke behøver sidde i en autostol. Det gælder ved såkaldt "lejlighedsvis kørsel", som er køreture over korte afstande. I dette tilfælde skal barnet altid sidde på bagsædet og fastspændt i en sele. Undtagelsen gælder dog udelukkende for børn over tre år. Børn under tre år skal i udgangspunktet altid sidde i en autostol.

Hvornår en køretur er over ”kort afstand”, afgøres ifølge Justitsministeriet ud fra den enkelte sag. Men en bedsteforælder, som en gang imellem kører med sit barnebarn i bilen, er eksempelvis aldrig lejlighedsvis kørsel. Autostolen eller selepuden skal altså følge med barnet på turen.

Særlige regler gælder for børn og autostole i taxaer

Helt undtagelsesvis for hyrevognsbranchen er der ikke noget krav om, at barnet under tre år skal spændes fast. Barnet skal dog, som det altid er tilfældet når de ikke sidder i en autostol eller på en selepude, sidde på bagsædet af bilen.

Selvom det ikke er et lovkrav, at taxachaufføren medbringer særligt sikkerhedsudstyr til børn, så vil det hos mange selskaber være muligt at forudbestille en vogn, hvor autostol eller selepude er tilgængelig.

Når barnet er med i varevogn eller den store bil

Fuldstændigt som det gælder i en bil med hvide nummerplader, så er der, når man er passager i en gulplade-bil, krav om, at der skal være ”fastspændingspladser” – altså seler og selespænder - til samtlige passagerer. På samme måde gælder autosædereglerne også, når børn er passagerer i varebiler.

I biler med plads til mere end 9 personer er reglerne dog lidt anderledes.
Her har føreren nemlig ikke ansvar for, at passagerer under 15 år har sikkerhedssele på eller sidder i autostol eller på en selepude. Men føreren af bilen har pligt til at oplyse børn under 15 år, om at de skal have sele på.

Hvis du kører i udlandet og har børn i bilen

Uanset om du kører rundt herhjemme eller i udlandet, så er det dit eget ansvar at kende de gældende færdselsregler, og det er selvfølgelig også tilfældet, når det til kommer til fastspænding af børn. I Tyskland har myndighederne eksempelvis strengere krav til fastspænding af børn under 15 år. Her siger reglerne, at alle børn under 12 år, som er mindre end 150 centimeter høje, skal sidde i en autostol eller på en selepude.

De tyske regler gælder for alle bilister. Både dem som bor i landet, men også dem som bare er i transit - eksempelvis en dansk familie på vej på sommerferie. Reglerne varierer i hele verden, og derfor vil vi helt generelt anbefale, at du orienterer dig i de lokale regler, før du tager børnene med på bilferie i udlandet.

Hvad med airbags, når du har børn med i bilen?

Når du kører med børn i bilen, er det ikke altid nok at sikre, at der er styr på selen, selepuden eller autostolen. I nogle tilfælde vil du desuden skulle være opmærksom på bilens airbags. For eksempel skal du altid huske at slå passagerairbaggen fra, når et barn under 135 centimeter sidder på forsædet. Det gælder uanset om barnet sidder i sin autostol med eller mod kørselsretningen. FDM anbefaler, at børn under 140 centimeter aldrig sidder foran.

Det vil altid fremgå af bilens instruktionsbog, hvordan du slår passagerairbaggen fra.
Har bilen sideairbags, kan disse som regel ikke deaktiveres. De er nemlig konstrueret til også at tage højde for et eller flere barnesæder.

Er du i tvivl, er det altid sikrest at placere barnet i enten en autostol eller på en selepude på bagsædet. Hvis bilens airbags er konstrueret på en måde, så de ikke bør frakobles, selvom der sidder børn på forsædet, så vil det fremgå af instruktionsbogen.

Isofix og seleforlængere til autostole

I dag er langt de fleste nye biler udstyret med Isofix-beslag fra fabrikken. Beslagene er en del af bilens karosseri, og det gør det både sikkert og nemt at montere barnestole og selepuder og minimerer samtidig risikoen for, at de glider ud af position. Isofix-systemet er altså en sikkerhedsmæssig god løsning, samtidig med at det er nemt at have med at gøre.

Isofix-standarden gælder over hele Europa. Men skal du uden for kontinentets grænser, skal du være opmærksom på, at standarden hedder noget andet. Princippet er det samme, men amerikanerne kalder den for eksempel LATCH, mens de i Canada siger både LUAS og Canfix.

Endelig skal du huske, at brugen af de såkaldte seleforlængere til autostole kan give en bøde og koste et klip i kørekortet, hvis ikke seleforlængeren er godkendt til den specifikke autostol-standard.

Andre har også læst

Mere end 57.000 dieselbiler bliver ramt - Er din en af dem?

Syn af bil

Periodiske afgifter