Vil du vide mere om en bil? Se blandt andet om den må køre i miljøzonerne

Hvad er min bil værd?

Som bilejer kan det være temmelig svært at få svar på, hvad din bil er værd. For svaret afhænger helt af, hvem du spørger. Når det så er sagt, kan du med nogle simple trin få en ganske god idé om bilens pris. Læs med her.

Overvejer du at sælge din bil, men er du i tvivl, om hvor meget du egentlig kan få for den? Vi forstår dig så udmærket godt. For svaret afhænger helt af, hvem du spørger. Heldigvis kan du med noget enkelt hjemmearbejde få en god idé, om hvad både en bilforhandler og en privatperson vil give for din brugte bil. Dog er det vigtigt, at du skriver dig bag øret, at de to bud sagtens kan være meget forskellige. Sandsynligheden for det er endda temmelig stor.

Helt konkret kan vi koge det ned til, at bilforhandleren kun køber din bil for at sælge den videre. Og fordi bilforhandleren skal tjene på at sælge netop din brugte bil videre, vil buddet ofte ligge i den lave ende. Dermed ikke sagt at du nødvendigvis får mere for bilen ved i stedet at sælge til en privatperson. Prisen afhænger af en lang række faktorer. Mere om det lige om lidt. Først skal vi lidt ind på, hvordan du kan regne med, at prisen på din bil udvikler sig. Altså fra den dag du køber bilen, til du vil af med nøglerne igen.

Din bil falder i værdi – og sådan er det

Hvis du køber en helt ny bil, skal du regne med, at den falder i pris. Og det allerede fra det øjeblik du kører udover kantstenen hos forhandleren. Faktisk siger en god tommelfingerregel, at nye biler falder 20 procent i værdi det første år. Herefter bliver værditabet gradvist mindre, indtil den dag et vist bundniveau er nået.

Har du omvendt selv købt bilen brugt, tager du selvfølgelig ikke det største og første værditab. Men du skal alligevel regne med, at bilen taber i værdi. Det er helt naturlig markedsudvikling. Sådan går det langt de fleste brugte ting. Også din bil.

Sådan kan du foretage en bilvurdering

Når du nu er afklaret med, at din bil højst sandsynlig ikke er det samme værd, som den dag, du selv købte den, kan du gå i gang med at danne dig et overblik over bilens mulige værdi. Og her der heldigvis en række faktorer du kan gå frem efter. Hvad din bil er værd, afhænger nemlig af mere end blot kilometertallet. Sådan noget som farve og udstyr spiller i den grad også en rolle.

Biltypen: Ikke alle leder efter samme bil. Og så findes der selvfølgelig biltyper, som er mere populære end andre. De senere år har SUV’er eksempelvis været et kæmpe hit, og selvom bilproducenterne nærmest ikke har kunnet sprøjte SUV’erne hurtigt nok af samlebåndet, så er biltypen bestemt også efterspurgt på brugtbilsmarkedet. Som en hovedregel kan du regne med, at desto mere praktisk anvendelig en bil er, desto større er efterspørgslen. Sagt på en anden måde: En cabriolet er lækkert legetøj i sommermånederne. Men knap så gangbar resten af året. Især ikke i et klima som det danske hvor vi kan våde efterår og hårde vintre.

Mærke og model: Nogle mærker er mere populære end andred. Det gælder også de enkelte modeller. Desuden kan det rette ekstraudstyr være med til at gøre udslaget, når din bil skal sælges. Ekstraudstyr er desværre ikke noget, du skal forvente vil gøre bilens pris højere, den dag du vil sælge. Men det rette udstyr kan gøre, at der er flere købere om buddet. På den måde kan du måske komme hurtigere af med den gamle bil og videre i en ny.

Alder, brændstof og hvor bilen må køre: Hvor gammel din bil er, og om den kører på diesel, benzin, gas eller el, er selvfølgelig heller ikke ligegyldige faktorer. Med tiden er det blevet temmeligt afgørende. Også langt mere afgørende end mærket og selve modellen er det. For med de stadig strengere emissionskrav som biler mødes af i dag, er nogle brændstoftyper mere attraktive end andre. Her i Danmark har vi eksempelvis allerede miljøzoner som begrænser færdslen af visse biltyper indtil visse årgange i byerne: København, Frederiksberg, Aarhus, Odense, Aalborg. Og senest har en politisk aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) lagt op til, at samtlige 98 af landets kommuner må indføre ’nul-emissionszoner’. Altså veje og områder hvor kun elbiler må køre.

På AltOmBilen.dk har vi samlet en del information omkring miljøzoner, ligesom du med et nummerpladeopslag lynhurtigt kan få svar på, om din bil må køre i miljø- og nulemissions-zoner. Også dem der kan blive vedtaget i fremtiden.

Det er god viden at have for dig som bilejer. Men det er også noget, den kommende ejer vil sætte pris på at kende til.

Stand – er din bil skadet? Og hvad med garantien?

Skader og ulykker sker. Også i trafikken. Heldigvis kan det meste klares med et opkald til forsikringen. Men har din bil været skadet – det kan både være kosmetisk og mekanisk – kan det have indflydelse på brugtbilsprisen.

En bil, som har fået skiftet motor på grund af en skade, er mindre værd, end bilen som kører rundt med sin originale motor. Selv hvis bilen efter skaden har fået en motor i, som er nyere og har kørt færre kilometer, vil det ikke trække prisen op.

Noget andet er garantien. For det kan sagtens være, at din bil aldersmæssigt er kørt forbi, producentens generelle fabriksgaranti. Oftest ét til to år. (Nogle mærker giver dog helt op til syv år eller mere). Men på især de nyere biler kan der være flere forskellige garantier. Eksempelvis gennemtærings- og lakgaranti. Og hvis det er elbiler, vi taler om, vil der være garanti på batteriet og kapaciteten af det.

Du skal være opmærksom på, at disse garantier kan være forskellige fra bilmærke til bilmærke. Du kan altså godt have købt en ny bil samtidig med naboen. Men fordi han kører BMW, og du kører Alfa Romeo, vil eksempelvis gennemtæringsgarantien være vidt forskellig på jeres biler.

Så garantien skal du altså også være opmærksom på, når du vil sælge din brugte bil. En bil, der stadig er garanti på, vil som udgangspunkt være mere værd for en potentiel køber.

Få en ide om hvad din bil er værd

Hvis du spørger en bilforhandler "hvad er min bil værd?", vil du få ét svar. Og hvis du spørger en privat om det samme, vil du få et andet. Den prisforskel har vi allerede været inde på.

På internettet findes der et hav af salgs-sider for biler. Her kan du nemt få en idé om, hvad bilen er værd. På mange af disse sider kan du sortere bilerne helt ned til faktorer som farve, kilometerstand og årgang. Men du skal være opmærksom på, at en bilvurdering online kun er en rettesnor.

Hvad din bil er værd, kan du altså ikke udelukkende lade være op til en online salgsvurdering. Din bil kan nemt glide uden for kategori. Måske er lige din bil i bedre stand, end hvad den enkelte hjemmeside kalder ’middel stand’. Måske er din bil i virkeligheden mere i nærheden af en ’god stand’. Men at kaste et blik på hvad lignende biler står til, er altid fornuftigt at gøre.

Du kan også betale for at få din bil vurderet af en forhandler online. Det kræver ofte ikke meget andet end nogle få oplysninger som mærke, model, kilometerstand og farve. Så har du et bud. Du skal dog være opmærksom på, at personen i den anden ende ikke kan se din bil på andet end billeder. Derfor bør du være forberedt på, at buddet sagtens kan være lavere, end hvad du forventede.

Hvad din bil er værd, afhænger af øjnene der ser

Og så er der, som vi har været inde på, forskellen på hvem du sælger bilen til. En bilforhandler giver ofte gerne en byttepris på din brugte bil. Ligeledes vil nogle forhandlere også give et bud i rene kontanter for din brugte bil. Men du skal være opmærksom på, at forhandleren mål er at tjene penge på at sælge din brugte bil videre. Forhandlerens vurdering af bilen vil derfor ofte være lavere, end du kan se tilsvarende biler til salg for. Måske endda hos den samme forhandler.

Desuden er der forskellige måder en forhandler kan optræde på. En forhandler af kommissionsbiler skal have en vist procentdel af det, din bil bliver solgt for. Mens en traditionel forhandler blot kommer med et bud, som du kan stikke i lommen eller sige nej tak til.

Her er det straks noget andet, når du sælger din brugte bil til en privatperson. Ved at gennemgå din bil ud fra rådene herover har du en idé, om hvad bilen skal koste. Når du ved det, kan du sætte bilen til salg til en given pris. Men når du handler med en privatmand, skal du ikke være overrasket, hvis der kommer et modbud, og det er mere reglen end undtagelsen, at der skal forhandles lidt.

Men når I er blevet enige om prisen, har ordnet betalingen og slutsedlen er underskrevet, skal du ikke afregne med andre. Altså med mindre der er gæld i bilen

Sådan får du mest for din bil

Slutteligt vil vi give dig lidt råd til, hvordan du får mest for din brugte bil. Hvis du sætter den til salg online, er det en rigtig god idé at beskrive bilen så grundigt som muligt. Hvornår bilen sidst er synet, og om synsmanden lod den gå igennem første gang, er måske ikke så vigtigt for dig. Men der kan sidde en køber derude, som synes at lige netop det er hammervigtig information. Fortæl også gerne om bilens ejer-historik, hvis et andet navn end dit har stået på registreringsattesten. Heldigvis kan du nemt stille disse oplysninger til rådighed for potentielle købere ved at linke direkte til bilens køretøjsrapport her på AltOmBilen.dk.

Ved at skrive så grundigt og fyldestgørende om bilen som muligt er du kommet et langt stykke af vejen mod den bedste pris for din brugte bil. Det samme gælder, hvis du har servicebogen og alle bilens originale nøgler. Endelig er det en rigtig god idé at køre bilen gennem en vaskehal inden salget.

Andre har også læst

Mere end 57.000 dieselbiler bliver ramt - Er din en af dem?

Syn af bil

Periodiske afgifter