Vil du vide mere om en bil? Se blandt andet om den må køre i de kommende miljøzoner

Alt du skal vide om din bils registreringsattest

Din bils registreringsattest er et vigtigt juridisk dokument, for eksempel når du skal bevise, at du er den retmæssige ejer, eller du skal sælge din bil. Her gennemgår vi alt, du skal vide om registreringsattesten.

Om du skal købe, sælge, omregistrere eller måske bare på ferie i udlandet, så er det vigtigt, at du har styr på registreringsattesten. I Danmark er der ikke krav om, at du skal køre rundt med registreringsattesten i handskerummet, men når du kører i din bil i udlandet, skal du nemlig til hver en tid kunne bevise, at du er bilens retmæssige ejer.

Når du køber bil

Uanset om du køber bil af en forhandler eller privatperson, skal du altid sikre dig, at den originale registreringsattest følger med. Faktisk kan du som udgangspunkt slet ikke blive bilens nye ejer uden attesten.

Uanset hvor gammel registreringsattesten er, vil den altid indeholde et eller to check-/kontroltal. Det eller de tal skal du bruge for at "låse bilen" op i Motorregisteret på skat.dk, eller i appen Ejerskifte som Motorstyrelsen udviklede til smartphones i 2020.

Hvordan ser en registreringsattest ud?

Der findes tre forskellige slags registreringsattester til biler. Hvilken registreringsattest, der knytter sig til en bestemt bil, afhænger af, om den er registreret før 2005, mellem 2005 og 2012 eller efter 2012.

Den grønne med et checktal:
Indtil 2005 var en registreringsattest et stykke grønt A5-papir. Du kan stadig finde biler med denne type registreringsattest i dag, og i de tilfælde skal du være opmærksom på, at attesten kun har ét checktal. Det står markeret øverst i højre under "check".

Den blå med ét kontroltal:
I 2005 ændrede registreringsattesten udseende, og tog fra da af form som et blåt A4-papir. For at låse bilen op i forbindelse med omregistrering skal du fortsat kun bruge ét tal. Det hedder nu ”kontroltal”, men du finder det stadig øverst til højre.

Den blå med to kodetal:
Registreringsattesten blev ændret igen i juni 2012. Herfra og lige siden har den bestået af to dele, del I og del II. "Kode del 1 og 2" finder du dog stadig i øverste højre hjørne. Hvert stykke papir har sin egen kode.

Alt du skal vide om din bils registreringsattest

Hvad står der på registreringsattesten?

Som vi har været inde på, er registreringsattesten det dokument, som beviser, at du er bilens rette ejer. Men udover dit navn og din adresse finder du også en række oplysninger om bilen på det grønne eller blå dokument. Dem gennemgår vi her:

  • Check/kontroltal/kode: Alt efter hvor gammel attesten er, skal du bruge enten et check-, kontrol- eller kodetal for at låse bilen op i Motorregisteret.
  • Bilens registreringsnummer: Skal matche de syv tegn på bilens nummerplader. Det kan også være færre tegn, hvis bilen er udstyret med ønskenummerplader.
  • Første indregistreringsdato: Her står det, hvornår bilen første gang fik nummerplader på. Ejer du en brugtimporteret bil, vil datoen for bilens første registrering i udlandet være oplyst.
  • Registreringsdato: Her fremgår det, hvornår der senest har været registeret ændringer på bilen. Det kan være konstruktive ændringer, ejerskifte, op/nedvejning af bilen, montering af anhængertræk osv.
  • Ejer- og brugeroplysninger: Her vil der stå, hvem der ejer bilen. Hvis ejeren er forskellig fra brugeren, vil der stå to navne.
  • Tekniske oplysninger: Bilens mærke og model.
  • Bilens stelnummer: I udgangspunktet 17 tegn bestående af både tal og bogstaver. Nogle veteran- og specialbiler kan dog have kortere stelnumre, og traktorer kan have længere stelnumre.
  • Type- og typeanmeldelsesnummer: Her henvises der til det dokument, som bekræfter, at bilen er typegodkendt af producenten. For at en bil kan udstyres med danske nummerplader, skal den være typegodkendt i EU.
  • Anvendelse: Fortæller om bilen bruges til privat- eller erhvervskørsel.
  • Bilens vægtangivelser: Bilens registreringsattest vil desuden rumme en række forskellige vægtangivelser.
  • "Køreklar vægt", hvilket vil sige er bilens egenvægt plus 125 kilo. De 125 kilo er plus føreren, brændstof og en række andre væsker. Hvis "egenvægten" står opført, skal bilens vægt uden fører, olie, brændstof og øvrige væsker også være gjort op.
  • Bilens "tekniske totalvægt" er det, som bilproducenten har sagt, at den enkelte model højst må veje inklusiv last (personer, væsker og bagage). Denne vægt kan være ændret, hvis bilen er op- eller nedvejet. Ændringer af bilens tekniske totalvægt vil som regel have betydning for størrelsen på den periodiske afgift.
  • Slagvolumen (cm3): Her står det, hvor stor motoren cylindervolumen er, målt i kubikcentimeter. Denne værdi findes ikke for elbiler.
  • Største effekt (kW, kilowatt): Dettte felt angiver bilens ydelse. Tidligere opgjorde man det i hestekræfter (HK). Det er nu blevet til kW, men du kan stadig finde antallet af hestekræfter ved at gange antallet af kilowatt med 1,36.
  • Drivkraft: Om bilen kører på benzin, diesel, gas eller strøm.
  • Brændstofforbruget (km/l): Brændstofforbruget angiver, hvor langt bilen kører pr. liter brændstof. Det kan være udregnet ud fra forskellige normer som NEDC og WLTP. For private bilkøbere gør denne oplysning det nemmere at sammenligne bilers brændstoføkonomi og miljøpåvirkning. For nogle biler er brændstofforbruget også det afgørende for størrelsen af den halvårlige ejerafgift.
  • Tolddokument: På de fleste registreringsattester vil der under dette punkt stå ”certifikat”. Det betyder sådan set bare, at bilen er toldsynet og afgiften er betalt. Står der i stedet ”afgiftsattest” efterfulgt af en dato, er der formentlig tale om en bil, som har haft sin første registrering i udlandet, og først senere i livet er kommet til Danmark. Altså en importbil. Er du i tvivl, bør sælgeren eller den seneste ejer før dig vide besked.
  • Syn: Helt nye biler kan køre rundt i fire år, før de skal til deres første syn. Herefter skal bilen forbi en synshal hvert andet år. Bilen kan dog også være indkaldt til syn, så syndatoen ikke passer med datoen for den første indregistrering. Og det kan der være mange gode grunde til. Der er ingen grund til at undgå bilen af den grund. Spørg den nuværende ejer hvis du er i tvivl.
  • Synsfri sammenkobling: Her er det anført, om bilen er monteret med et anhængertræk. Er bilen monteret med træk, skal der være oplysninger i denne rubrik. Oftest vil du se følgende beskrivelse:
    Tilkoblingsanordning: ja.
    Synsfri sammenkobling.
    Phv. (påhængsvogn)største ttv. (tilladte totalvægt) m/bremser: x-antal kilo.
    Phv. (påhængsvogn)største ttv. (tilladte totalvægt) m/bremser: x-antal kilo.

Husk omregistreringsfristen

Handler du bil med en privatperson, kan I sammen omregistrere bilen i løbet af bare et par minutter. Enten på motorregister.skat.dk eller i appen Ejerskifte. Som den nye ejer vil du inden for en uge få tilsendt en ny registreringsattest med dine oplysninger på. Sker omregistreringen med det samme, behøver du derfor ikke få den gamle ejers registreringsattest med, men det er alligevel en god idé. Det er det i øvrigt også at gemme selve kvitteringen fra Motorregisteret. Den bekræfter nemlig, at omregistreringen har fundet sted.

Vælger I ikke at omregistrere bilen med det samme, skal du sikre dig, at du får bilens seneste registreringsattest med dig. Uden den kan du nemlig ikke omregistrere bilen inden for de fire dage, som loven kræver. Gør du det ikke inden for fire dage, er den tidligere ejer i sin gode ret til at tvangsafmelde bilen. Og er bilen først tvangsafmeldt hos Skat, skal du have nye nummerplader for at kunne køre videre.

Køber du i stedet bilen hos en forhandler, klarer forhandleren som regel registreringen i dit navn, inden du får udleveret nøglerne. Skat sender dig i løbet af nogle dage selve registreringsattesten. Du bør dog altid bede bilforhandleren udlevere kvitteringen fra Motorregisteret, som beviser, at bilen er omregistreret i dit navn.

Hvordan får man en ny registreringsattest?

Skulle du være så uheldig at miste din registreringsattest, kan man hente en ny registreringsattest online. Alt, det kræver, er, at du logger ind på motorregister.skat.dk med dit NemID/MitID, hvor du kan bestille en ny registreringsattest for 100 kroner. Det er ret enkelt at gå til.

Når betalingen er gået igennem, sender Skat den nye registreringsattest til den registrerede ejers adresse. Brevet med den nye registreringsattest er cirka ti dage om at nå frem.

Hvis du står midt i en bilhandel, hvor registreringsattesten mangler, er der også hjælp at hente. Hvis den originale registreringsattest er bortkommet – eller på anden måde ikke kan fremskaffes – kan en af de fire motorekspeditioner i Danmark hjælpe.

Her skal den nye ejer møde op og dokumentere, at ejerskabet over bilen har skiftet hænder. Det kan eksempelvis være med en udfyldt slutseddel og en fuldmagt til omregistrering fra den tidligere ejer.

Registreringsattest i bilen?

Som vi har været inde på, skal du ikke have registreringsattesten med i bilen, når du kører rundt i Danmark. Og selvom attesten skal medbringes, hvis du kører til udlandet, så bør du, hvis det ellers er muligt, kun tage "Del 1" med dig. Er attesten fra før 2005, er du dog nødt til at tage hele den grønne A5-lap med dig. Det er værd at bemærke, at du skal være meget forsigtig med at lade registreringsattesten ligge i bilen. Skulle den falde i de forkerte hænder, kan registreringsattesten nemlig bruges til at omregistrere bilen uden din viden.

Skulle du være på jagt efter andre informationer om biler, for eksempel omkring omregistrering af bil, vil vi her på falderebet lige minde om, at du altid kan gå på jagt i vores artikelbibliotek, ligesom du kan få mere information om enkelte køretøjer ved at lave et nummerpladeopslag via forsiden her på AltOmBilen.