Vil du vide mere om en bil? Se blandt andet om den må køre i de kommende miljøzoner

Hvem må køre i miljøzonerne?

Som bilist er der mange ting, du skal holde øje med i trafikken. En af dem er miljøzonerne. Hidtil har miljøzonerne primært været relevante for dem, der kører i varebiler og tunge køretøjer, men der er meget på det politiske tegnebræt, som tyder på, at en lang række personbiler også vil blive forment adgang til miljøzonerne omkring de store byer. Og at det kommer til at ske allerede i 2022.

Siden 2020 har de såkaldte miljøzoner været væsentlige for bilisters færden. I hvert fald i de større danske byer. Med et nummerpladeopslag på AltOmBilen.dk vil du altid kunne se, om netop din bil må køre i de danske miljøzoner, og det er principielt det eneste, du behøver at vide.

For dig der gerne vil kende reglerne, kommer her alligevel en lidt mere detaljeret forklaring. For der er mange detaljer.

Hvad er miljøzoner?

Miljøzoner i Danmark blev et begreb, efter at et flertal folketinget i maj 2019 vedtog at stramme grebet om ældre dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler i de fem danske byer København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense. De politiske aftaler der lagde op til at begrænse byzoneadgangen for de ældre biler, blev til lov 1. juli 2020.

Partikeludledningen skulle nedbringes.

I dag er det derfor sådan, at en række køretøjer kun må befinde sig i byernes miljøzoner, hvis de er udstyret med partikelfilter – entet et der er monteret fra fabrikken eller et eftermonteret. Begge dele gælder.

Må min bil køre i miljøzonerne?

Foreløbigt er der miljøzoner i disse danske byer:

  • København
  • Frederiksberg
  • Aarhus
  • Aalborg
  • Odense

På nuværende tidspunkt er følgende ældre dieselbiler uden partikelfilter omfattet af forbudet:

  • Varebiler med en totalvægt op til 3,5 tons
  • Busser
  • Lastbiler

Men hvad er så en "ældre" dieselbil? Frem til 2025 skærpes kravene til, hvor gamle bilerne skal være for at være omfattet af forbudet. Lovgivningen indfases i tre trin:

Trin 1: Trådte i kraft 1. juli 2020

Helt konkret betyder det første trin, at varebiler skal være udstyret med partikelfilter og indregistreret 1. januar 2007 eller senere for at måtte køre i miljøzonerne. For busser og lastbiler gælder det, at køretøjerne skal være udstyret med partikelfilter eller være indregistreret 1. januar 2015 eller senere.

Trin 2: Træder i kraft 1. juli 2022

Nu kan du ikke nøjes med en varebil årgang 2007. Vil du ind i en miljøzone med en varebil, skal den som minimum være registeret efter 1. januar 2012 og frem.

Trin 3: Træder i kraft 1. juli 2025

I 2025 indfases det foreløbigt sidste trin, så du fra 1. juli kun må køre i miljøzonerne, hvis din bil er registreret første gang 1. september 2016 eller senere.

Men… ingen regler uden undtagelser. Lige nu er reglerne nemlig strikket sådan sammen, at der i nogle tilfælde gives dispensation til køretøjer uden partikelfilter.

Biler er undtaget fra miljøzone-reglerne, hvis:
  • De er registeret som veteranbiler
  • De er registeret i udlandet og er ældre end 30 år
  • De benyttes af politi, forsvaret, redningsberedskab og lignende

Desuden kan borgere og erhvervsdrivende, som bor i miljø-og nulemissionszonerne, få dispensation fra reglerne.

Kører du i en bil med udenlandske nummerplader, skal du desuden være opmærksom på, at du skal registrere din bil på miljoezoner.dk, før du må færdes i zonerne.

Glemmer du det, så falder hammeren. Hvor hårdt den falder, kommer vi ind på

Hvad koster det at køre i miljøzoner med et ikke-godkendt køretøj?

Kører du ind i en miljøzone, med en bil der ikke må være der, så kan du være ret sikker på, at det får en konsekvens.

Helt lavpraktisk er der monteret kameraer ved de danske miljøzoner, som tager billeder af nummerpladerne på de biler, som kører ind i og ud af zonerne. Det er Sund & Bælt, som på vegne af Miljøstyrelsen håndhæver regler for miljøzonerne. Ligesom politiet til hver en tid kan holde kontroller i miljøzonerne.

Men hvor stor er bøden for at køre ind i en miljøzone med et ikke-godkendt køretøj?

I dag lyder taksterne på:

Miljøzonebøde for ikke-godkendt bil: 1.500 kr.
Miljøzonebøde for ikke-godkendt lastbil og bus: 12.500 kr.
Udenlandske biler, som ikke er registeret på miljoezoner.dk, får en ekstra bøde på 1.000 kr. for at køre i miljøzoner

Nu kommer turen til personbilerne

En politisk aftale fra september 2021 giver desuden de store bykommuner mulighed for at skærpe reglerne for færdsel i de nuværende miljøzoner, så de også kommer til at omfatte ældre dieseldrevne personbiler uden partikelfilter.

Præcis hvordan den endelige lovgivning lander, og I hvilket omfang kommunerne vælger at implementere den, ved vi ikke med sikkerhed endnu. Men tingene peger i en retning.

Må min bil køre i miljøzonerne?

Må min bil køre i miljøzonerne?

På nuværende tidpunkt tyder det på, at personbiler der opfylder mindst ét af følgende kriterier, fortsat vil have adgang til miljøzonerne:

  • Personbiler registreret første gang efter 1. januar 2011.
  • Euronorm 5 eller højere
  • Fabriks- eller eftermonteret partikelfilter

I skrivende stund betyder det, at op imod 90.000 personbiler kan blive forment adgang til miljøzonerne.

Men faktisk er det ikke kun de dieseldrevne personbiler, der risikerer at blive smidt på byporten.

Aftalen fra september åbner nemlig også muligheden for, at landets 98 kommuner må oprette nulemissionzoner, hvor kun biler uden forbrændingsmotor er velkomne. Sagt med andre ord betyder det, at festen i nulemissionzonerne kun er åben for de rene elbiler. Ikke engang plugin-hybriderne er inviteret.

Lever din bil op til miljøkravene i dag – og hvad med om et par år?

Når du laver et opslag på AltOmBilen.dk vil du kunne se, om din bil lever op til de miljøzonekrav, som den nuværende aftale lægger op til. AltOmBilen er en levende platform, og vi holder hele tiden øje med, om lovgivningen ændrer sig – eller om der er udsigt til, at den vil gøre det i fremtiden. Det kan være ret nyttig viden, hvis du for eksempel står over for at skulle anskaffe dig en bil. Måske den må køre i miljøzonerne i dag, men hvad hvis den falder for skærpede miljøkrav om et par år?

Det går vi ret højt op i at holde øje med, og vi gør vores bedste for, altid at være hurtigt klar, så snart nye regler og lovgivning ser dagens lys.

Det gør vi, fordi du skal kunne stole på de data, du finder her hos os.

Hvis du vil vide, om din bil må køre i nulemissionszoner og miljøzoner, så tjek nummerpladen her på AltOmBilen.